X
تبلیغات
زندگی در کوهستان

زندگی در کوهستان


وی متولد اسپانیاست . کوهنورد , گوینده , نویسنده , تصویر گر کتاب های کودکان , گه گاه به عنوان مدل  و فارغ التحصیل رشته فیزیوتراپی است .

او کوهنوردی خود را از سن 15 سالگی و علاقه ای که به غارشناسی داشت آغاز کرد . و این پنجره جدید رو به دنیای اسکی آلپاین , سنگنوری و یخنوردی گشوده شد .

در سال 1996 او اولین زن اسپانیایی بود که اورست را صعود کرد . اما صعود او همزمان شده بود با تراژدی بزرگ اورست . او عضو یک تیم نجات بود در حالی که بدترین فاجعه تاریخ اورست به وقوع پیوست . 13 نفر مردند .

او در بیشتر از 30 اکسپدیشن شرکت داشته که تعدادی از آنها صعود یک مسیر جدید بوده است .

همچنین اولین کتابش که منتشر شده است No so high, No so difficult نام دارد .


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه بیست و چهارم فروردین 1393ساعت 19:56  توسط الهه حمیدی  | 


شب های سرد

در پایین دست ها کتاب می خوانی

فکر می کنی

و مرور می کنی تمامی خاطرات تلخ و شیرینت را

به اینکه چه زود می گذرند روزها , ماه ها , سال ها

اینجا ستارگان , ستارگان همان سرزمینند

برایت چشمک می زنند

و تو پاسخشان می دهی

به آن بالا دست می نگری

دست هایت که سرد می شود

بازی شان می دهی

برو

می توانی

دسته غاز های مهاجر را ببین

قلب هایمان را به هم راه زده ایم

این آسمان و این خاک پشت و پناهت باد

برو

و آنگاه که به آنچه خواستی , دست یافتی

برگرد

ما این روز ها را می شماریم

به امید پیروزی ات

********

عکس از سایت : http://alpinist.com/

تقدیم به پروانه کاظمی عزیز

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هفدهم فروردین 1393ساعت 20:33  توسط الهه حمیدی  | 


سقوط

Survivors - Enduring Desperate Situations

·         Coral Bowman

·         کلرادو – دره الدرادو 1978

·         سناریو : سقوط  بعد از فرودی ناموفق

·         آسیب : سوختگی شدید با طناب

·         زمان : چند دقیقه

      Coral یکی از زنان سنگنورد قوی کلوراو بود که در سال 1970 تصمیم گرفت که اولین صعود زنانه Naked Edge را در دره الدرادو به ثبت برساند . در 1978 او به همراه دوستش Sue Giller خیلی سریع چند طول را صعود کردند تا به پای Naked Edge برسند . در کیسه بارشان یک حلقه طناب 9 میلی متری , لباس گرم و آب گذاشته بودند . دو طول اول را ضربدری صعود کردند . زمانی که Giller در حال صعود طول سوم بود طناب رابطشان در زیر طاقچه ای که Coral روی آن بود , گیر کرد . Coral فریاد زد که Giller به سمت طاقچه برگرد . بعد Coral فرود رفت و طناب را آزاد کرد و به ابتدای طول 2 برگشت .

نگران بود و با عجله کارگاهش را برقرار کرد اما موفق نشد دهانه کارابین ها را معکوس کند . به دیواره تکیه کرد , ناگهان دهانه کارابین باز شد و طناب از داخلش خارج شد و Giller حدود 300 فوت به پایین سقوط کرد .

به یاد می آورد که شانه هایش روی زمین بودند و تصور می کرده که دوستانش دارند نگاهش می کنند . حدود 20 فوت دیگر به پایین رفت و با دو دستش که بر اثر اصطکاک با طناب که به شدت سوخته بود , طناب رابط را گرفت و برای کم کردن فشار سر آزاد آن را به دور پایش پیچید . طناب را به داخل کارابین ترمزش انداخت و سقوطش را متوقف کرد و خودش را به بالای طول 1 رساند . Giller به او ملحق شد و آرام آرام او را به سمت پایین برد تا به بیمارستان بروند . شک بدی بود اما خدا را شکر کرد که زنده بود .

درس هایی که می گیریم : Coral آن روز بی تاب و بی قرار بود و به خاطر هوا نگران بود . یادمان نرود اکثر حوادث زمانی روی می دهد که دقتمان پایین می رود  و البته این یک توصیه موکد است که همیشه کارگاهتان , تنظیمات فرود و هم طنابتان را دوباره چک کنید .

************

برگرفته از :

http://www.climbing.com/


+ نوشته شده در  پنجشنبه چهاردهم فروردین 1393ساعت 12:15  توسط الهه حمیدی  | 


به نام خالق هستی بخش


در تاریخ 24 تیر (15 ژولای 2013) فرصتی پیش آمد تا در یک برنامه غارنوردی که از قبل ثبت نام کرده بودم، در کشور چک، شرکت کنم. این برنامه یک هفته قبل از شانزدهمین کنگره بین المللی غارشناسی برگزار گردید و غارنوردانی از سراسر دنیا در آن شرکت داشتند. از ایران نیز 4 نفر در این برنامه شرکت داشتند. روز دوشنبه 24 تیر با اتوبوس کادر اجرایی، بهمراه سایر غارنوردان بسمت منطقه ای کارستی بنام موراوین کارست (Moravian Karst) راهی شده و در کمپ مستقر شدیم. در کمپ، غارنوردانی از کشورهای چک، آلمان، سوئیس، استرالیا، آمریکا، انگلیس و ... حضور داشتند.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه نهم فروردین 1393ساعت 21:50  توسط الهه حمیدی  | 


به نام خداوندگار سرزمین های بلند

رای اینجا :

 درچه گهر

****

دوستای خوبم امیدوارم بهترین اتفاقای دنیا براتون بیوفته توی این سال جدید و به رویاهای آبی تون به رویاهایی که نمیشه بدون اونا زندگی کرد برسین.

و به سلامت از سفر برگردید ...

اینجا رو دوست دارم و شماها رو .

ارداتمند شما

الهه

+ نوشته شده در  پنجشنبه بیست و نهم اسفند 1392ساعت 8:55  توسط الهه حمیدی  | 


یه سری عکس جدید از برنامه دخترای روسی - اکراینی که سال 2011 روی برج بزرگ ترانگو مسیر جدیدی رو کار کرده بودن , پیدا کردم . 

دوست داشتم شما هم ببینید  و لذت ببرید .



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه هفدهم اسفند 1392ساعت 20:57  توسط الهه حمیدی  | 


در سال 2013  Dave Campbell و Ben Doyle دیواره ال کاپیتان رو فرود اومدن تا به مسیر همیشه محبوب دماغه برسن و سنت " دماغه پاک " رو اجرا کنن . اونها حدود 25 پوند زباله از طاقچه های بیواک و کمپ 6 جمع آوری کردند و همچنین حدود 92 پوند طناب های پاره پاره . اونها تخمین می زنن که حدود 500 پوند زباله هنوز در دماغه باقی مونده .




*********

لینک اصلی مطلب :

http://www.alpinist.com/doc/web13f/wfeature-nose-wipe-yosemite

 

پ.ن.1: چقدر خوب بود که ما هم یک همچنین سنت هایی رو داشتیم . دیواره های پاک...


+ نوشته شده در  دوشنبه دوازدهم اسفند 1392ساعت 18:38  توسط الهه حمیدی  | 


گرم کردن

The windmill is a popular dynamic stretch for the shoulders., 93 kb

همه ما می دانیم که قبل از آغاز تمرین باید گرم کنیم اما چگونه این کار را انجام می دهیم ؟  اغلب فشار زیادی روی لیگامنت ها و تندون ها وارد می آوریم در صورتی که آنها برای تحمل وزن بدن ما ساخته نشدند . به مرور زمان عضلات و تندون ها به این فشار ها عادت می کنند و قوی تر می شوند اما این دلیل نمی شود تا قبل از تمرین گرم نکنیم .

من همیشه قبل از شروع کلاس ابتدا ضربان قلبم را بالا می برم این کار باعث می شود خون خیلی سریع به عضلات وارد شود و آنها را برای یک فعالیت شدید آماده کند . اگر این عمل را انجام ندهیم ماهیچه ها سرد باقی می مانند و به احتمال زیاد تحت فشار آسیب خواهند دید .

مرحله دوم گرم کردن انجام حرکات کششی است . انجام حرکات کششی پویا باعث ترشح مایع سینوویا در مفاصل می شود و در نتیجه آنها را روان و آماده می کند برای یک فعالیت شدید .

نمونه ای از یک نمرین کششی دینامیک

گردن – سرتان را به آرامی و ملایمت از طرفی به طرف دیگر حرکت دهید به سمت جلو و عقب ( هر کدام 5 مرتبه )

کتف – کتفهایتان را به سمت جلو و عقب بچرخانید ( هر کدام 10 مرتبه )

کتف 2 – دستهایتان را به شکل دایره وار بچرخانید و همچنین در جهت عکس نیز تکرار کنید ( هر کدام 10 بار )

ران ها – یک حرکت دایره وار روی مفصل ران انجام دهید ( در هر جهت 10 مرتبه )

پاها – با پاهایتان به سمت جلو و طرفین ضربه بزنید ( هر کدام 10 مرتبه )

مچ پا – آن را در جهت عقربه های ساعت و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید ( هر کدام 10 مرتبه )

انگشتان دست – دستتان را مشت کنید و آن را باز کنید . این کار را خیلی سریع در چند مرتبه انجام دهید .

مرحله سوم گرم کردن یک تراورس خوب به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گیره های خوب و مثبت است . این کار باعث می شود شما در سراسر جلسه آماده باشد و خوب کار کنید و همچنین تکنیک هایتان به مرور زمان بهتر شود . مراحل انجام :

کار با پا – ( 2 تا 3 دقیقه ) هر پا را روی یک گیره مجزا قرار بدهید و بدون ایجاد صدا و ضربه زدن به پنل به جلو بروید .

پوزیشن بدن – ( 2 تا 3 دقیقه ) به انوع پوزیشن های بدن بر روی دیواره فکر کنید و انها را انجام دهید .

مقدار حرکت – ( 2 تا 3 دقیقه ) به تعداد حرکاتی که برای رسیدن به گیره مورد نظرتان نیاز دارید فکر کنید و به حرکتتان ادامه دهید .

افزایش سرعت - ( 2 تا 3 دقیقه ) حالا شروع کنید به افزایش سرعت صعودتان .

نباید بیشتر از 30 دقیقه از گرم کردنتان تا شروع تمرینات سختتان بگذرد .

سرد کردن

Static stretches form part of the 'cool down' routine., 167 kb

بهتر است بعد از تمرین و داشتن یک خواب خوب در شب سطح آدرنالین بدنتان را حتما پایین بیاورید .  درست عکس گرم کردن است . مرحله اول بین 5 تا 10 دقیقه مرحله آخر گرم کردن را انجام می دهید . مرحله دوم حرکات کششی پویا را انجام دهید.

نمونه ای معمول :

کتف ها – کف دست خود را در راستای بازویتان و تا ارتفاع شانه تان بر دیواری بگذارید و با حرکت و خم کردن بدنتان باید در ناحیه کتفتان احساس کشش داشته باشید .

قفسه سینه – دقیقه عین حرکت بالا با این تفاوت که بازویتان با دستتان یک زاویه 90 درجه رو به بالا تشکیل دهد .

پاها – روی زمین به صورت V شکل بنشینید و سپس دستتان را در دورترین نقطه ممکن در زاویه پاهایتان حرکت دهید ( تا آستانه درد ) همچنین می توانید روی هر یک از پاهایتان فوکوس کنید و سعی کنید انگشتان پاهایتان را با دست لمس کنید .

***********

لینک اصلی مطلب :

http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=3698

 

+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و هشتم بهمن 1392ساعت 18:58  توسط الهه حمیدی  | 

سیلویا - Catalunya 20811

********

+ نوشته شده در  شنبه نوزدهم بهمن 1392ساعت 20:36  توسط الهه حمیدی  | 


معنای فوریت های پزشکی کمک هایی است که تقریبا زیر 1 ساعت به فرد رسانده شود . حال اگر فرد آسیب دیده در محیط کوهستان باشد وضع به گونه ای دیگر است و در واقع برای کمک و امداد نیاز نیست یک حجم زیادی از تجهیزات تخصصی فوریت های پزشکی به همراه داشته باشیم . تنها داشتن یک کیت کوچک کمک های اولیه و آموختن روش های درمان آسیب های رایج , کافی است .

طناب

زندگی شما به طنابتان وابسته است . اگر شما یا همنوردتان نیاز به بسکت داشته باشید می توانید از طناب برای برگشت به ابتدای راه استفاده کنید . طبق شکل شماره یک با طنابتان بین 15 تا 20 حلقه ایجاد کنید . البته این کار را می توانید با نوار, باتوم  , چوب های اسکی یا دیرک های چادر نیز انجام دهید . بعد یک کیسه خواب روی طناب پهن کنید و بعد 2 کوله پشتی طبق شکل شماره 2 روی کیسه خواب بگذارید . اگر هوا خوب نبود می توانید یک کیسه خواب دیگر روی آن بکشید یا یک پارچه رور بدنش بپیچید . و بعد شروع کنید به مهار کردن و طناب پیچ کردن فرد  و بهتر است از پاهایش شروع کنید . این روش برای فردی مفید است که قادر به حرکت کردن به تنهایی نیست . اگر فرد آسیب نخاعی دیده باشد بهتر است به دنبال روش دیگری باشید .


استفاده از کاور

آیا احتمال آسیب نخاعی می دهید ؟ اگر آسیبی به سر فرد وارد شده ( بر اثر سقوط یا ریزش سنگ ) و هوشیاری وی کم شده باید طبق شکل سر و گردن او را ثابت نگه دارید . یک راه برای انجام این کار این است که یک کاور را بردارید و داخل آن را پر از شن و یا از لباس پر کنید و گردن و سر او را طبق شکل ثابت کنید و بعد می توانید از سر تا پای او را معاینه کنید . این کار نیاز به احتیاط فراوانی دارد و اگر در توازن ستون فقرات فرد مشکلی پیش بیاید و یا او احساس درد کند بهتر است کار را متوقف کنید . درباره اصول ارزیابی ستون فقرات می توانید به این آدرس مراجه کنید : iPad edition یا climbing.com/spinalassessment .


استفاده از کیسه خواب

در میان آسیب های رایج در صعود ها عموما بیشترین آسیب در ناحیه اندام تحتانی و شکستگی و رگ به رگ شدن است . که در این حال باید پا را ثابت نگه داشت تا از آسیب های احتمالی بعدی جلوگیری شود . استفاده از یک کیسه خواب به عنوان بک آتل ایده خوبی است . قبل از شروع به آتل بندی , گردش خون و ضربان و احساس زیر آسیب را چک کنید . اگر قوزک پا آسیب دیده , ببینید آیا انگشتان پایش را حس می کند ؟ آیا آنها گرم و صورتی هستند ؟ آیا می تواند آنها را حرکت دهد ؟ حالا در یک موقعیت راحت شروع به آتل بندی کنید . مفاصل بالا و پایین شکستگی را جمع کنید و یا استخوان بالا یا پایین مفصل آسیب دیده را و بعد آن را با نوار یا هر چیز دیگری که در اختیار دارید به طور ایمن ببندید . دوباره گردش خون را چک کنید .

مخزن آب


ممکن است که در حال بریدن طناب دستتان را نیز ببرید یا در یک فرود بد دچار سوراخ شدگی یا پاره شدگی عظلات شوید . بهترین راه حل این است که خون ریزی را بند بیاورید و فرد آسیب دیده را آرام کنید . یک کیسه آب بردارید و آن را پر از آب تمیز کنید ( آبی که بتوانید بخورید تمیز است ) بعد دهانه 1 در 2 اینچی آن را روی زخم بگیرید و فشار دهید اینقدر این کار را انجام دهید تا آب تمام شود و بعد روی زخم را بپوشانید . اگر کیسه آب نداشتید از کیسه نایلونی زیپ دار استفاده کنید و بعد یک گوشه آن را سوراخ کنید .

استفاده از نوار

اگر آسیب دیدگی فرد یک رگ به رگ شدن ساده مچ پا یا یک تخلیه انرژی بود ,  وسایلش را بین دیگران تقسیم کنید و بعد به او باتوم قرص بدهید یا از شانه نفر دیگری برای حرکت کمک بگیرد . اما اگر آسیب دیدگی جدی تر بود با استفاده از یک نوار یا طناب 20 فوتی به شکل زیر عمل کنید . هر چند وقت یک بار استراحت کنید و اگر امکانش هست حمل کننده جای خود را به دیگری دهد .


 

                               


**********

لینک اصلی مطلب :

http://www.climbing.com/skill/survival-in-the-backcountry/


+ نوشته شده در  دوشنبه چهاردهم بهمن 1392ساعت 20:56  توسط الهه حمیدی  | 

مطالب قدیمی‌تر